Als eerste persgroep in Franstalig groeide Rossel uit tot een van de grote spelers in de regionale pers in Frankrijk. Rossel was al sinds 2005 meerderheidsaandeelhouder in La Voix du Nord. De groep versterkte zijn aanwezigheid bij onze zuiderburen in december vorig jaar, na de overname van nog een stuk van GHM. In 2005 behaalde Rossel een dagelijkse verspreiding van 260.000 exemplaren. Dit samen opgeteld met hun andere titels behaalden ze een bereik van 350.000 verkochte kranten per dag in Nord pas de Calais. Sinds eind 2012 kocht Rossel de pijler van CAP, die 145.000 extra verkochte exemplaren opleverde. Door deze aankoop kregen ze ook hun eerste Franse radiozender Chanpagne FM. Hiermee blijkt duidelijk dat Rossel oogt op het alleenheerschappij van de regionale Franse dagbladpers.

Dat Rossel mikt op de regionale dagbladpers, komt in eerste plaats doordat deze kranten met zekerheid een essentieel informatiekanaal zijn voor de inwoners en een reclamevector voor de economische spelers binnen deze regio’s.

Sinds enkele maanden, wegens dalende verkoopcijfers, legt Rossel zich toe op herstructureringen van CAP.Alle bedrijven van CAP-pijler werden ondergebracht in één overkoepelende structuur, met hun zetel in Reims die rechtstreeks in handen is van Rossel. Ook werkt Rossel aan de modernisering van zijn bedrijven en past zijn omvang van hun teams aan de realiteit van de markt aan. Met tot gevolg, inkrimping van hun personeelsbestand en opsmukken van verouderde systemen.

Vanaf dit jaar wordt de digitale content prioritair. Wat zich weerspiegelt in ondernomen acties zoals een paywall voor La Voix Du Nord en het uitbouwen van een stevige portefeuille van trouwe surfers.

logo PN United

 

Stichelbaut, J.-M. (2013). Al een grote speler in Franse regionale pers. MediaMagazien, 41.