Drie weken ertussenuit geweest. Naar de middeleeuwen en de bergen. Naar draken en Bengaalse tijgers. De jetlag had niets meer te maken met de vliegtuigreis, maar eerder met de cultuurschok. En dan kom je terug en denk je dat enkele duizend e-mails verder de tijd heeft stilgestaan. Niet dus. De Filippijnse tyfoon had blijkbaar ook lelijk huis gehouden in het Vlaamse printmedialandschap. De digitale draak maakte het leven van de papieren tijgers al langer wat moeilijk, maar ditmaal was alles wel in een stroomversnelling gekomen.
Corelio en Concentra bundelden hun krachten in Het Mediahuis en kondigden prompt een verregaande herstructurering aan. Sanoma sprak eufemistisch van een strategische heroriëntatie en zette haar Belgische titels in de etalage. Roularta slikte 11,8% daling in de reclameomzet van de magazines … De impact van de structurele gedragswijziging van de lezer is ondertussen overduidelijk. En dat heeft, gecombineerd met de economische indicatoren, zo zijn effect op de reclamebestedingen. Adverteerders volgen de lezers en willen hun doelgroepen kwalitatief bereiken aan de beste prijs. Zo simpel is het.
Enkele weken geleden noteerde ik nog uit de mond van een gerespecteerde mediabaas de quote “dat digitale media er zijn om printmedia te verkopen.” Ik vrees dat het binnenkort omgekeerd is
(PUB, December 2013)