Donderdag 12 december is de jaarlijkse prijs Mercurs uitgereikt. Er zijn 9 winnaars in 9 verschillende genres.

Tijdschrift van het jaar is LINDA wegens de constante hoge kwaliteit en doordachte ideeën.

Hoofdredacteur van het jaar is Robert van der Ham van AutoWeek, een magazine van SanomaMedia. De jury koos voor van der Ham vanwege zijn immense inzet voor het blad. Ook maakte hij van de printredactie een redactie die op alle vlakken thuis is.

Lancering van het jaar is Women’s Health. Het werd een onverwacht succes met 51.000 verkochte exemplaren van editie 1.

Artdirection van het jaar staat op de naam van Esquire. Dit omdat het team kiest voor een sexy look zonder té plat te zijn.

Marketingactie van het jaar is dan weer Margriet. De jury was unaniem akkoord dat de campagne de prijs verdiende door het uitstekende cross mediale aspect.

Historisch Nieuwsblad krijgt de prijs van Innovatie van het jaar. De jury kon niet rond de uitstekende combinatie van een klassieke ouderwetse journalistiek en een knappe digitale bibliotheek.

Tijdschriftreportage van het jaar was een prijs voor Vrij Nederland. De originele invalshoek en het succes op social media maakten deze kanshebber ook de winnaar.

Tijdschriftretailer van het jaar is voor The readshop. Het krantvriendelijk en persoonlijke service concept slagen enorm aan bij de jury. Ook de looks van de winkel spreken tot de verbeelding.

De laatste prijs, Mercur d’Or is voor Arendo Joustra. Ondanks de hype van de soundbitejournalistiek staat Joustra zijn mannetje met kwalitatief werk over maatschappelijke, economische en politiek nieuws. Het bewijst zijn oneindige ambitie. De website is intussen ook een succes.

(Adformatie, 2013)