Screen Shot 2013-12-18 at 13.11.39

Als 2013 niet het jaar van de paywall was, wordt 2014 het wel. Het Financieele Dagblad, Reformatorisch Dagblad en Nederlands Dagblad hebben al een betaalmuur op hun site; NRC heeft de Reader voor tablets, Volkskrant (en daarna de andere Persgroep-titels) en Telegraaf gaan in 2014 meer betaalde content aanbieden.

De Online Publishers Association (OPA), een tijdelijke samenwerkingsvorm van Amerikaanse en Engelse uitgevers (o.a. NTY, FT, Condé Nast, Gannett, WSJ en Time) publiceerde onlangs een document waarin de belangrijkste vragen aan de orde kwamen.

Daaruit kon men enkele zaken concluderen.
Ten eerste was op vlak van inkomen het ‘overall’ effect positief; advertentie-inkomsten daalden licht maar er was niet of nauwelijks sprake van kannibalisatie op andere betaalde producten.

Daarnaast kunnen betaalde online producten nieuwe klanten bereiken die jonger zijn dan de bestaande klanten.
Het gebruik van deze data vergroot ook de retentie (blijvende en terugkerende klanten), verlaagt ‘churn’ (weglopen) en wordt gebruikt bij advertentieverkoop. Data van gebruikers wordt ook gebruikt om journalistieke inhoud te sturen: wat werkt en wat niet.

Ook kaart OPA aan dat digitale media een lage zichtbaarheid hebben en dat marketing verloopt via social media en partners waarbij gebruikers-data gebruikt worden.
Maar zichtbaarheid, promotie en marketing zijn nog in ontwikkeling.

Voor het volledige artikel, klik hier.

(www.journalismlab.nl, 2013)