Aimé Van Hecke, CEO van Sanoma Media België, neemt ontslag bij het Finse mediabedrijf. Hij verlaat het bedrijf meteen. Hans Cools, voormalig COO (Chief Operations Officer), neemt als CEO de leiding van het bedrijf over. Voor de vakbonden komt het ontslag niet als een verrassing.
Sanoma geeft in een persbericht aan dat de beslissing “zorgvuldig overwogen tot stand gekomen en in onderling overleg genomen” is.
“Sanoma Media Belgium bevindt zich in een proces van ‘Strategic review’, waarbinnen wordt bekeken op welke wijze het bedrijf zijn positie binnen het Belgische media landschap het beste kan versterken”, schrijft het bedrijf. “Sanoma en Van Hecke delen de mening dat dit proces om een andere stijl van leiderschap vraagt.”
“Andere managementvaardigheden nodig”
“Ik ben dankbaar voor de kans die ik de afgelopen zeven jaar heb gekregen om Sanoma Media Belgium te transformeren naar een echt multimediabedrijf”, verklaart Van Hecke. “Het bedrijf komt nu in een nieuwe fase met een andere strategische oriëntatie, die ook andere managementvaardigheden vraagt aan de top. Ik wens de nieuwe CEO Hans Cools en alle Sanoma-medewerkers in België het beste toe.”
Sanoma bevindt zich al een poos in zwaar weer. Het bedrijf schrapte in Nederland zo’n 500 jobs en herbekijkt zijn activiteiten in ons land.
Eind oktober maakte Sanoma bekend zijn Belgische activiteiten “onder strategische heroriëntatie” te zetten, waarbij “alle opties open zijn, ook een volledige verkoop”. Een specifieke termijn wilde Van Hecke daar toen niet op kleven. “Het kan snel gaan, maar ook meerdere maanden in beslag nemen”, zei hij toen.
Vakbbonden: “Werd niet meer gesteund door personeel”
Het ontslag van Van Hecke komt bij de vakbonden niet aan als een verrassing. “Uit de personeelsvergaderingen is gebleken dat Van Hecke niet meer werd gesteund door het personeel”, zegt Geert Haverbeke van het socialistische BBTK. Ook Hans Elsen van de christelijke vakbond LBC voelde vorig week al aan dat het “rommelde”. Hans Elsen wacht liever de vergadering met de directie van woensdag af om een reactie te geven op het ontslag van Van Hecke.
Ook Geert Haverbeke was niet echt verrast door het ontslag. “Het was duidelijk dat het personeel Van Hecke niet meer steunde”, zegt Haverbeke. “Anderzijds was het wel een verrassing aangezien Van Hecke zo lang CEO was die mee de koers bepaalde.”
Woensdag staan er opnieuw gesprekken tussen directie en de vakbonden op de agenda. Zowel Elsen als Haverbeke gaan ervan uit dat Van Heckes ontslag geen negatieve impact zal hebben op de onderhandelingen.
Evolueren
Sanoma gaf eerder al aan dat het de focus wil leggen op de vier grote merken, Flair, Story, Feeling en Libelle. “We moeten evolueren van een magazinebedrijf, dat we voor 70 procent zijn, naar een multichannelbedrijf”, legde Van Hecke uit.
Sinds juli 2011 heeft Sanoma 33 procent van De Vijver Media in handen, de koepel boven productiehuis Woestijnvis, weekblad Humo en SBS Belgium (televisiezenders Vier en Vijf). Sanoma Media België geeft onder meer Feeling, Flair, Libelle en Story uit. Het bedrijf met kantoren in Mechelen telt circa 470 voltijdse equivalenten, aangevuld met een hele groep freelancers.
“Geen verrassing”
Het ontslag van Aimé Van Hecke als CEO van Sanoma komt bij de vakbonden niet echt aan als een verrassing. “Uit de personeelsvergaderingen is gebleken dat Van Hecke niet meer werd gesteund door het personeel”, zegt Geert Haverbeke van het socialistische BBTK.
Hans Elsen wacht liever de vergadering met de directie van woensdag af om een reactie te geven op het ontslag van Van Hecke. Maar dat er al langer iets “rommelde”, kan hij niet ontkennen.
Ook Geert Haverbeke was niet echt verrast door het ontslag. “Het was duidelijk dat het personeel Van Hecke niet meer steunde”, zegt Haverbeke. “Anderzijds was het wel een verrassing aangezien Van Hecke zo lang CEO was die mee de koers bepaalde.”
Woensdag staan er opnieuw gesprekken tussen directie en de vakbonden op de agenda. Zowel Elsen als Haverbeke gaan ervan uit dat Van Heckes ontslag geen negatieve impact zal hebben op de onderhandelingen.
(HLN, 2013)