Instagram gaat vol in de aanval tegen Snapchat. De foto- deeldienst, een dochterbedrijf van Facebook, gaat zelf een berichtenservice introduceren, nadat Snapchat vorige maand een bod van 3 miljard dollar van de hand wees.

In plaats van een nog hoger bod te doen, heeft Facebook nu besloten om zelf maar een vergelijkbare dienst op te gaan tuigen, zo schrijft The Wall Street Journal vrijdag. Instagram, de fotodeeldienst die het in de zomer van 2012 voor bijna 1 miljard dollar kocht, krijgt een chatapplicatie, Instagram Direct.

Facebook vergrijst

Met de nieuwe berichtenservice van Instagram publiceer je je foto’s straks niet zozeer voor al je vrienden, maar stuur je foto’s en video’s snel naar de persoon die jij uitkiest. Als de ontvanger je foto of video leuk vindt, krijg je een hartje te zien. Het bericht zal zichzelf niet, zoals bij Snapchat, binnen binnen luttele seconden vernietigen.

Waarom deze berichtenservice? Instagram heeft in tegenstelling tot Facebook zelfs, nog geen berichtenservice. Maar Instagram heeft wel het publiek dat Facebook zo graag aan zich wil binden: tieners. Facebook zelf ‘vergrijst’ namelijk een beetje, en jongeren kiezen vaker voor andere sociale netwerken en berichtendiensten zoals Whatsapp en Snapchat. Dat was ook precies de gedachte achter het bod op Snapchat.

Om het volledige artikel te lezen, klik hier

(De Volkskrant, 2013)