Het Nederlandse tijdschrift Linda is gisteren voor de tweede keer uitgeroepen tot tijdschrift van het jaar.

Outstanding. Dat is volgens de jury van het jaarlijkse Tijdschriftengala precies waar het populaire damesblad LINDA voor staat. ‘Naar geen enkele andere glossy kijkt de concurrentie met zoveel interesse en soms jaloezie mee’, schrijven zes media-experts in het rapport. ‘Van kapster tot grachtengordel: iedereen vindt LINDA leuk.’

De Mercurs – ‘de Oscars van tijdschriftenland’ – werden gisteren voor de zestiende keer uitgereikt in het Scheepvaartmuseum. LINDA won al één keer eerder, in 2003, een jaar na de oprichting. Waarom lukt het deze glossy wel te blijven staan, en anderen niet? ‘Ik vind het moeilijk te verklaren’, zegt Paul Disco, docent Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. De bladenexpert kijkt zelf ook ‘met verwondering’ naar het succes van het tijdschrift, dat sinds de oprichting in 2003 gezegend is met een almaar stijgende oplage.

Print, digitaal en boeken
Op het eerste gezicht verschilt de inhoud van LINDA niet zoveel met een vrouwenblad als JAN. Beauty, mode en lifestyle voeren de boventoon en elk nummer heeft een ander thema. Het feit dat BN’er Linda de Mol als boegbeeld fungeert, helpt natuurlijk wel een handje mee. Disco: ‘Die vrouw is een icoon. Iedereen kent haar. Ze is, een beetje oneerbiedig gezegd, toch een beetje de ongekroonde koningin van Nederland.’

LINDA is niet alleen actief in print. Het tijdschrift heeft een app en lanceerde in september een eigen nieuwssite. Ook wil het blad volgend jaar boeken gaan uitgeven. Is dat een goede formule voor tijdschriften, om met zo veel mogelijk hagel te schieten? ‘Ook dat hangt van het blad af’, zegt Disco. ‘Linda de Mol is een veelzijdige vrouw. Ze maakt van alles mee en kan ook veel dingen goed, daarom kun je veel onderwerpen aan haar plakken. Je kunt er bij wijze van spreken de Bijenkorf, maar ook de Hema en de Albert Heijn aan vastknopen. Ze is authentiek, een soort vriendin van iedereen.’

Om het volledige artikel te lezen, klik hier

(De Volkskrant, 2013)

Advertentie