De Vlaamse mediagroep, “De Persgroep”, die in België en Nederland actief is in De Persgroepgedrukte media, radio en televisie, is druk bezig met het ontwikkelen van ‘My account’. Dit is een systeem om in realtime ‘big data’ over klanten te verzamelen en te analyseren.

De bedoeling is om het onlinegedrag van mediaconsumenten te volgen en te koppelen aan databanken met klantengegevens. Op deze manier kunnen lezers persoonlijker en gerichter benaderd worden.

De grote uitdaging bij het ontwikkelen van zulke systemen is de huidige en toekomstige wetgeving over privacy en databeveiliging. Daarom zal De Persgroep haar consumenten inzage geven over wat het bedrijf allemaal weet over hen. Dit geeft de consument ook de mogelijkheid om instellingen aan te passen.

Met ‘My account’ zouden alle relaties en interactiviteit die een consument met een titel heeft in 1 centrale omgeving samenbrengen. Deze zou dan ook enkel toegankelijk zijn via het e-mailadres en het wachtwoord van de consument, zegt Dirk Milbou, directeur consumentenrelaties bij De Persgroep. Om dit systeem te realiseren werkt De Persgroep samen met de Vlaamse specialist NGDate, dat ook de softwareoplossing ‘Lily’ ontwikkelde.

De Persgroep wil lezer…

(Preter, 2013)