Volgens de eerste analyses die Space doorvoerde op de Persstudie, bedraagt de digitale bijdrage (PDF + App) aan het bereik van de kranten +4%.
Als we kijken naar de Total Brand (PDF + App + website) resultaten, realiseert de dagbladpers zelfs een groei van 20%.
De best presterende titel op dat vlak is De Tijd, met +13% voor de Paper+Digital lezers en bijna een verdubbeling van het aantal lezers als we ook de website meerekenen. Voor de andere titels levert Paper+Digital minstens 3% extra ‘niet-papieren’ lezers netto.

In Vlaanderen zijn de grote winnaars van deze oefening De Standaard en De Morgen (+10% elk), net zoals Het Laatste Nieuws (+9%). Aan Franstalige zijde komt de Paper+Digital indicator het meest ten goede aan La Libre (+9%), L’Echo (+8%) en Le Soir (+7%). Enkel Metro wint geen lezers bij met digital. Als we kijken naar de Total Brand, zijn de drie krachtigste merken – Het Laatste Nieuws met 1,569 miljoen lezers, Het Nieuwsblad (1,339 miljoen) en Sudpresse (644.000) – ook de drie eerste in de ‘Paper only’ ranking. De twee volgende – Le Soir (610.000) en La DH (575.000) – veroveren daarentegen elk een plaats in vergelijking tot de papieren rangschikking. In dat verband is De Standaard (524.000) de grote winnaar: de krant gaat vijf plaatsen vooruit.

Aangemaakt: vrijdag, september 27, 2013 – 23:37

(Media Marketing, 2013)